4e weekverslag - Reisverslag uit Banjul, Gambia van mike peetoom - WaarBenJij.nu 4e weekverslag - Reisverslag uit Banjul, Gambia van mike peetoom - WaarBenJij.nu

4e weekverslag

Door: mikepeetoom

Blijf op de hoogte en volg mike

15 December 2010 | Gambia, Banjul


14/05/2010

Hallo lieve kijkbuis kindertjes fijn dat jullie allemaal weer de moeite nemen om mijn ervaringen te lezen.
Het is alweer een maand geleden dat ik mee eerste stap zette in Gambia.
In tegenstelling tot vorige week hebben we deze week vrij weinig beleefd.
Nadat we terug waren gekomen uit het binnenland hadden we van Nel vrij gekregen van Woensdag tot Maandag.

Zoals jullie weten hebben wij hier een auto om mee te rijden van punt A naar B.
Deze auto is eigenlijk van Solemon maar Nik en ik mogen er ook in rijden omdat Nik zijn vader Frans hem heeft gesponsord.
En aangezien Solemon geen rijbewijs heeft is het maar beter als wij er in rijden.
Toen wij terug kwamen van Sarakunda, hadden we alles even goed berekend wat we allemaal nog uit konden geven en dat bleek toch minder te zijn dan we hadden verwacht.
Dus ik had besloten om samen met Solemon voor taxi te gaan spelen om wat geld te verdienen.
Dus zijn we van Kolloli naar Bakau en West file gereden en onderweg mensen opgepikt die een lift nodig hadden.
Ze stonden wel allemaal een beetje raar te kijken toen ze zagen dat er een blanke achter het stuur zat maar dat maakte op dat moment niet uit ik kon er wel om lachen.
Ook als we langs een Check Point reden vond de politie het maar een raar verhaal maar ze lieten ons gewoon doorgaan zonder problemen.
Zo hebben we toch weer 50 dalassi verdiend.

Verder hebben we tot maandag flink uitgerust van de paar dagen binnenland.
Helaas was het juist die paar dagen niet echt strand weer, en hebben we veel geslapen.
En heb ik een paar Gambianen geleerd hoe ze pinball moeten spelen op de laptop waar ze later in de week nog een paar keer voor terug kwamen.
We hadden dus liever te werk gegaan.
Ik was na terugkomst nog aardig ziek geworden en heb 1 hele dag op bed gelegen wat waarschijnlijk weer door de lariam komt.
Want nu gaat alles weer prima met me.

Maandag moesten we weer te werk en daar keek ik wel weer naar uit.
We zijn verder gegaan met de bankjes afmaken voor de kinderen om in de pauze op te zitten.
Bij aankomst op de school zijden de mensen dat ze ons allemaal erg gemist hadden.
Maar tot ons verbazing waren er minder bekende gezichtjes dan voorheen.
Dus wij vroegen wat er aan de hand was en de leraren zijden dat een heleboel kinderen nu met de kerst periode op bezoek gingen naar vrienden en familie eigenlijk het zelfde als wij doen.
Een van de leraren kwam ook met het goede nieuws dat hij een kind kreeg een zoontje dus Nik zij als grapje dat hij ze zoon naar Nik moest vernoemen, wat hij een beetje te serieus opvatte en het waarschijnlijk nog gaat doen ook.
Maar dan moest Nik het kind wel sponsoren waar Nik minder blij mee is.
Ik weet wel dat ik me er niet mee ga bemoeien.

Ook hebben we Seku een bijnaam gegeven en de leraren ook
Net zoals ze ons een bijnaam hebben gegeven.
Seku wordt tegenwoordig Sjaakiej genoemd en Leraar Ibraima wordt Appiej genoemd en meester Jatta wordt Jan-Jaap genoemd.
Ze waren er allemaal verassend blij mee.
Toen we klaar waren liepen we met een van Boto zijn kinderen mee naar zijn huis.
Al gauw hadden we een groep van 12 kinderen achter ons aan die allemaal ons hand vast wilden houden en zo liepen we door de straten richting Boto zijn huis.
Na weer een heerlijk Afrikaans gerecht bij Boto zijn we met Nel naar de toeristen politie gegaan om ons Visum te verlengen.
De reden dat Nel mee was is omdat Nik en ik al eerder die week heen waren maar ze zijden dat we ervoor moesten betalen 300 dalassis de man, of we moesten een goedkeuringsbrief van een stichting hebben en dan zouden we met die brief eerst nog weer naar Banjul moeten om hem goed te laten keuren.
Dus dat gingen wij natuurlijk niet doen hè.
We gingen met Nel die kant op omdat Nel een geweldige prater is en het altijd wel weet te krijgen zoals zij het wil en dat was ook zo we kregen het zo gratis zonder gezeur.
Nadat we dat hadden gedaan zijn we nog even op het bureau van Travelpoort geweest om een afspraak te maken voor een interview voor een school opdracht.
De volgende dag (vandaag dus) hebben we weer vrij gekregen en zijn we even naar het strand geweest om ons kleur weer een beetje bij te bruinen voordat we naar dat koude Nederland gaan.
Ook merken we allebei dat we heel erg afvallen dus hebben we besloten om elke ochtend en elke avond even te fitnessen om in vorm te blijven en ik natuurlijk om mij vriendin een beetje blij te maken als ik weer thuis kom.

Dit was het Verhaal voor deze week hoop dat jullie weer van mijn schrijf technieken hebben genoten.
En sponsoren is natuurlijk altijd welkom!

Groetjes uit Gambia!!!



  • 16 December 2010 - 17:11

    Rowan:

    Heee eerste reactie,
    broertje leuk verhaal
    die namen voor die gasten
    echt geniaal.
    en dat je dat spel ging spelen enzo
    ik heb straks gala ohje :)
    sorry dat ik je woensdag niet heb
    gesproken op skype!
    ik hoop je volgende keer wel te spreken
    hou je taai, pas goed op jezelf
    zeker nu! we denken aan je
    dikke kus xxxx

  • 16 December 2010 - 20:34

    Martin Stoop:

    Voordat je me weer gaat uitmaken via een sms voor "meester", hou jezelf wel goed in de gaten hé! Blijf die malariatabletten wel trouw slikken!

    Dan die namen. Ik las het en dacht gelijk: "en wat voor namen hebben zij voor ons op school bedacht. Neen, heren, ik wil het niet weten"

    Taxidriver. Heb je daar eigenlijk een opleiding voor nodig? Dat moet wel een ongelooflijk gezicht zijn; een taxi voorbij zien zoeven met een roodharige blanke achter het stuur, met een aantal zwarte passagiers op de achterbank in West-Afrika. Als dit al niet het geval zou zijn: ik zou direct denken dat ik aan het hallucineren was geslagen door die beroemde malariatabletten !!!!

    En dan die visumverlenging. Jongen, neem een raad aan van deze oude amateur: laat dit soort zaken altijd, maar dan ook altijd over aan vrouwen. Of het nu een net uitgeschreven parkeerbon, een aanmaning of telefonische reclamatie betreft; zij weten die zaken op een of andere manier om te buigen, wat ons eenvoudige mannelijke zielen in geen honderd jaar zou lukken. Ik praat je nog weleens bij.

    En verder de Nikjes. Ik begrijp: daar kunnen we er aanstonds honderden van tegemoet van zien in Gambia. Van compound Nik tot Niktown. Hotel Nik? Al gegeten in restaurant NIk? Wat zo'n blonde haardos allemaal niet losmaakt.

    Ik wens jullie alvast hele prettige kerstdagen en een goed begin. Ik verberg me hier wel weer onder een stapel dekens. Zo wordt het natuurlijk nooit 2011,,,,,,,,,

  • 18 December 2010 - 18:01

    Sander:

    Heey Mike je bent goed bezig daar zo te lezen.
    Geniet nog maar van de warmte, want in Nederland is het stervens koud, en als ze zeiden dat het Syberie was zou je het ook geloven! Wat een sneeuw!
    Hou je taai!

    Grtz, Sander

  • 19 December 2010 - 16:35

    Je Moeder:

    he mike
    wat een verrassing he dat je mentor
    martin stoop voor je neus stond
    ik zou dit weekend naar valkenburg met wat collega's maar ben niet verder gekomen dan zaandam de treinen gingen niet verder
    blijf goed je malaria pillen en je medicijnen slikken
    we hebben ons wel druk gemaakt om je gezondheid gelukkig gaat het al weer wat beter met je
    en zijn anja en martin daar
    wat een toestand weer met die salamon
    hou hem maar goed in de gaten en laat hem niet meer in je appartement
    je hebt trouwens weer een mooi verslag geschreven
    hoop voor je dat je volgende week wat meer werk te doen heb
    daar ben je tenslotte voor gekomen
    wij zijn nu eenmaal geen stil zitters
    veel liefs je moeder

  • 19 December 2010 - 17:38

    Arno:

    Jooi!!

    Leuk verslag man, Wat gaat tijd snel he. Je mist helemaal niks hier lijkt wel noorpool man. Nieuwe ijstijd denk.
    Succes daar nog!!

    Groetjess Arnooo

  • 19 December 2010 - 19:05

    Nick:

    Jooi broeder,

    Geniaal verhaal weer natuurlijk! Die namen zijn echt origineel :p. Maakte me wel zorgen afgelopen week, maar ben blij dat het beter gaat met je. Volgens mij echt een mooie verrassing dat je mentor zomaar voor je neus stond vrijdag. Had hij wel geluk, heel veel mensen moesten op Schiphol overnachten vanwege hevige sneeuw.

    Ik zat vrijdag vast op Amsterdam Centraal. Vier uur over gedaan om thuis te komen, en onze auto nog uitgegraven en los geduwd met een zootje mensen. Stond tot mn enkels in de sneeuw! Daarna zaterdag nog post gelopen met gevaar voor eigen leven en die van pa. Wel laatste keer, ben daar mee gestopt zodat ik jouw zaterdag bij de Roompot tijdelijk kan overnemen! :D

    Denk alweer aan die tijden dat we met ze tweeen op die golfkar zaten te scheuren, tot die tijd maak ik ff een paar perfecte u-turns met dat ding. Dat is wel geniaal op die gladde weg!

    Maar genoeg met dat gezwets. Spreek je wel weer op Skype. Laters!

  • 21 December 2010 - 16:13

    Pa:

    He Topper
    Geniet je nog een beetje daar of hoe zit het. Gaaf dat je mentor op bezoek komt man dat is pas een stage bezoek.
    Ik hoop dat hij de kosten kan declareren bij het Clusius. Het is bijna Kerst-man woordgrapje vieren ze dat in Gambia of doen ze daar niet aan kerst.
    Als ik dit schrijf is het buiten witter dan wit ze praten al over een kleine ijstijd Piet Paulusma in de Telegraaf
    dus of het waar is ik heb mijn twijfels.
    Ik heb voor de gelegenheid een bontmuts aangeschaft ik lijk wel een makke Rus als ik dat ding op mijn hoofd heb. laat de winter maar komen ik hoop dat je een beetje verkoeling uit deze verhalen kan putten wand het is daar natuurlijk bokwarm.
    He Dirk ik stop met schrijven wand ik weet niks meer te vertellen oh ja ik had gisteren een bokavond met je Broer leuk filmpie gehuurd en een biertje je ken het wel.
    nou ik spreek je op skype
    toedeloe papietjoelo

  • 21 December 2010 - 20:04

    Mirjam:

    he lieve neef
    ben blij om te horen dat het weer goed met je gaat.en jeetje war gaat de tijd snel lees dat je over 36 dagen alweer thuis komt.hier gaat alles zijn gangetje huib en sanne natuurlijk lekker vakantie en dus elke dag naar de duinen om te sleeen .gister is onze kleine kat gecastereerd dus die loopt nu heel zielig rond met zo"n kapje om zijn koppie vind ie heeeeeeelemaal niks.nou neef denk goed om jezelf dikke kus van tante mir

  • 22 December 2010 - 11:30

    Rowan:

    Haha die papa en nick. Gisterochtend was hier maansverduistering ! Heb hem helaas gemist balenn. Denk dat ik van de week nog maar even een keer ga sleeen hier, alleen probleempje we hebben geen sleee's meer die heeft tante mir.. wat hoor ik surfvakantie? klinkt vet! broeeeertje ik spreek je op skype vanavond!
    Kus

  • 24 December 2010 - 17:13

    Schoonmama:

    Hoi Mike ,

    Wij wensen jou hele fijne kerstdagen vanuit een nog steeds wit Egmond .

    Frank , Annemarie , Esmee , Lucas en natuurlijk Dewi !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

eerste reis

stage/vrijwillegers werk in gambia met stichting June

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

10e weekverslag

19 Januari 2011

9e weekverslag

12 Januari 2011

8e weekverslag

05 Januari 2011

7e week verslag

29 December 2010

6e reisverslag
mike

ikkah :D

Actief sinds 20 Okt. 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 9199

Voorgaande reizen:

17 November 2010 - 26 Januari 2011

eerste reis

Landen bezocht: