3e weekverslag - Reisverslag uit Banjul, Gambia van mike peetoom - WaarBenJij.nu 3e weekverslag - Reisverslag uit Banjul, Gambia van mike peetoom - WaarBenJij.nu

3e weekverslag

Door: mikepeetoom

Blijf op de hoogte en volg mike

08 December 2010 | Gambia, Banjul

08/12/2010

3e week in Gambia alweer, met dit verslag weet ik niet goed waar ik moet beginnen, er is veel gebeurt veel gezien en veel gedaan.

Laat ik maar beginnen met te zeggen dat me muggenbult weg is ik was een paar dagen later wel behoorlijk ziek dus ik was al bang dat ik malaria had.
Ik ging vragen voor advies bij dokter Nel die zij dat het waarschijnlijk door de Lariam kwam (malaria pillen) en ik het maar even moest aankijken.
Ik voel me nu alweer een paar dagen prima dus ik denk dat ze gelijk heeft maar ik hou het nog even in de gaten.

Sandra en Frans waren alweer naar Nederland en Nik en ik zouden deze week naar het binnenland gaan.
Maar voordat we het binnenland in gingen moesten we eerst nog even aan het werk bij de school in Sekuta (Serakunda).
De bedoeling was om daar 2 bankjes te maken voor de kinderen om op te zitten.
Ze moesten allebei rond de 8/9 meter lang zijn.
Die hebben we aan beide kanten van de school gemaakt.
met de blokken die we al eerder hadden gemaakt en met cement.
Nadat we er 1 in elkaar hadden gemaakt begon het al aardig warm te worden.
Maar Seku wou de andere bank ook vandaag maken en dan zouden we de volgende dag vrij zijn Nik en ik gingen daar uiteraard mee akkoord.
Toen de bank bijna af was zij Seku dat Nik en ik nu wel mochten gaan.

Volgende dag gingen Nik en ik met de auto die Soleman had gekregen van Frans en Sandra naar het Senegambia Beach hotel.
Om even lekker een dagje te relaxen.
Ik zat een beetje te lang in de zon denk ik want die avond branden me huid flink en zag ik nog rooier dan ik normaal gesproken al ben.
Die zelfde avond belde we nel om te vragen hoe laat we de volgende dag moesten beginnen.
Nel kwam met het droevige nieuws dat we vrij waren tot zondag, omdat er een meisje tegenover de school van 10 jaar jong was overleden dat is natuurlijk niet echt een leuke reden om vrij te hebben.
Dus zijn we die dagen tot zondag maar weer naar het strand gegaan om nog meer te verbranden.

Binnenland:

Zondag zijn we met Nel en Boto naar het binnenland gegaan Sarakunda.
Waar Nel Nel nog een School heeft zitten en waterputten heeft gebouwd voor de lokale bevolking.
We zouden daar blijven tot woensdag ochtend.

We moesten vroeg opstaan om met de boot mee te gaan naar de andere kant van de Gambia River.
Van Banjul naar Barra.
Na 10 minuten rijden kwamen we aan bij de Banjul haven.
Daar hebben we tickets gekocht ontbeten en wat koffie gedronken.
Elke keer als er een veerpont aankwam probeerde we erop te komen.
Maar andere mensen gaven net even wat meer geld aan de bewakers en konden dus gewoon voordringen zonder problemen dus hebben we ongeveer 2 uur of langer moeten wachten.
Ondertussen raakte Boto zijn geduld aardig op en was hij behoorlijk opgefokt.
Toen de 3e veerpont aankwam stonden wij vooraan en konden we er in een keer op rijden.
Eenmaal aangekomen in Barra gingen we verder met onze reis.
Het landschap was geweldig om te zien.
We kwamen we veel controle posten tegen van de politie sommigen stonden zelfs al klaar met hun geweer voor het geval we wat smokkelde ofzo
wat uiteraard niet het geval was anders had ik dit vast niet kunnen vertellen.

Na een 3 uur durende rit waren we eindelijk aangekomen in Sarakunda.
Waar we verbleven in Nel haar huisje in een compound.
Je kon wel zien dat deze mensen het armer hadden dan aan de kust.
Maar ze verwelkomde ons met open armen.
En waren allemaal erg vriendelijk het viel meteen op dat deze mensen niet op je geld uit waren maar meer voor vriendschap wat voor de verandering ook wel een keer leuk is.
Het huisje zag er prima uit voor de omstandigheden er stonden een aantal bankstellen in en een tafeltje.
Nik en ik sliepen met ze 2e op een 2 persoons bed en nee er is niks gebeurt moest er niet eens aan denken.
Boto sliep ook bij ons op de kamer in een bed ernaast.
Ik lag precies in het midden en beide mannen leken elke avond wel een wedstrijd te doen om wie het hardst kon snurken dus ik heb geen oog dicht gedaan maar ik weet wel dat Boto heeft gewonnen.
En Nel had een kamer voor haar zelf.
Aan de achterkant had je een douche en wc in 1 dus je douche op de zelfde plek als waar je naar de wc ging de wc was een gat in de grond en je moest douchen met een emmer water.
Wat overigens geen problemen opleverde.
De eerste avond gingen we vroeg naar bed om de volgende dag fris en fruitig op te staan.

Die dag zouden we naar de school gaan om even te kijken hoe het daar allemaal ging en Nel moest nog wat zakken rijst uitdelen aan de kinderen.
Het moment dat we aankwamen bij de school en de eerste voetstap op het schoolplein zetten sprongen de kinderen van hun stoel en rende juichend naar buiten dit was geweldig om te zien.
Ze weten dat als er blanken komen ze meestal een snoepje krijgen en dat krijgen ze niet vaak.
Dat zet je wel aan het denken dat wij Nederlanders toch wel heel verwend zijn en om het minste geringste al lopen te klagen terwijl ze hier al tevreden zijn met een beetje rijst en een dak boven hun hoofd.

Nadat we de kinderen een handje hadden gegeven en ze even keken of onder ons blanke huid misschien een donkere huid zat gingen ze weer terug de klas in.
Nadat wij alle kinderen hadden voorzien van een lolly met fluitje ging
Nel zakken rijst uitdelen aan de ouders, die daar overigens erg blij mee waren eentje begon helemaal te dansen.
En Nik en ik werden allebei voor een klas gezet en we moesten les geven.
Hier schrokken we wel even van want we hadden er natuurlijk helemaal geen ervaring mee.
Op het begin had ik ze nog aardig in bedwang en liet ik ze het alfabet opzeggen en liedjes zingen.
maar na een tijdje begonnen ze als gekken door elkaar te schreeuwen en te rennen en werd het een groot kippen hok.
Na de middag pauze gingen we weer terug naar het compound om even bij te komen van de hitte en drukte.
De mannen van het compound waren bezig met rijst maken dat op een fascinerende manier ging.
Nadat we dat allemaal hadden bewonderd gingen we met Boto mee naar zijn land waar ook de rijst vandaan kwam.
Hij had erg veel land een land met rijst en andere verschillende dingen zoals mango’s.
Even verder op had hij nog een paar hectare pinda velden waar we ook nog even langs gingen om te kijken toen we daar aankwamen zagen we een kudde koeien over ze land grazen en ze aten al ze pinda’s op wat natuurlijk niet de bedoeling was.
Dus we reden er heen en hij sprong uit de auto en begon de koeien te bekogelen met steentjes en ze weg te jagen.
Het was wel hilarisch om te zien.
Hierna hadden we zelf nog wat pinda’s genuttigd en zijn we terug gegaan naar het compound.
Waar we heerlijk hebben gegeten Nel fantasie zoals ze het noemt het recept zeg ik niet dat is geheim.
Het geitje was wel die zelfde dag nog geslacht door Boto.
Die avond hebben we nog even gepraat met de bevolking en wat vrienden gemaakt.
En na de groene Chinese thee en een grapje uit te halen met Nel over een rat zijn we naar bed gegaan.

Na weer een avond geen oog dicht doen rook ik de koffie klaar staan en ging me bed uit.
Het was weer een pracht dag en nadat Nik ook al zijn voorbereidingen had getroffen voor de dag liepen we weer richting de school.
Eenmaal daar aangekomen reageerde de kinderen weer behoorlijk enthousiast terwijl we geen snoepjes mee hadden.
Nel ging van elke leerling een foto maken en Nik en ik werden deze keer met ze 2e in een klas geplaatst.
Zoals de dag ervoor ging het op het begin prima maar even later werden ze al wilder en wilder.
En we hadden besloten na de pauze niet meer voor de klas te gaan staan.
En Nel was ook al bijna klaar dus gingen we nog even een balletje trappen met een paar jongens daar en verlieten zodra Nel klaar was het school plein.
Verder die dag hebben we niet veel beleefd ik zat rustig een boekje te lezen totdat Nik overstuur de kamer binnen kwam en zich ging verstoppen voor 4 oudere vrouwen die met hem thee of iets anders wouden drinken.
Even later kwamen ze met ze 4e binnen en begonnen ze van alles te vertellen en aan onze armbanden en kettingen te trekken.
Nadat we ze naar buiten hadden gestuurd ging Boto ze vis berijden die ze die zelfde dag hadden gevangen tillapia filet of zoiets.
Nadat we die avond nog wat groene Chinese thee hadden gedronken met de bevolking gingen we weer op tijd naar bed omdat we de volgende dag weer vroeg op moesten, om precies te zijn kwart over 6 nadat Boto had gebeden.

De terug reis verliep wel erg vlot toen we aankwamen konden we zo in een keer doorrijden de boot op.
Deze week was wel een hele ervaring en je ga je leven in Nederland wel veel meer waarderen.
Als je thuis zit en dit soort dingen zie op TV denk veel mensen van ja het zal allemaal wel het zit me allemaal wel goed.
Maar als je het eenmaal heb ervaren en met ze heb geleefd dan weet je dat ze wel allemaal er blij zijn en vrolijk en dat hungezondheid erg belangrijk voor ze is en vriendschap.
Wel weet je dat de mensen het slecht hebben en kinderen al vroeg sterven.
we zijn die dagen ook naar een kerkhofje geweest die helemaal was dicht gegroeid met gras alleen op de open plekken zag je waar net mensen waren begraven en we zagen daar 3 graven.
1 van een baby en daarnaast een kleuter of peuter en even verder op van een volwassenen dit was wel schokkend om te zien ze waren begraven in een kuil met daar over een hoopje takken en meer was het niet.
Dat zet je wel even aan het denken.

Verder wil ik me vriendin familie en vrienden de groeten doen.
En mocht je nog willen sponsoren kan dat bij me ouders Aad en Bea Peetoom en ik beloof dat het goed terecht komt.
Groeten uit Gambia!

• 08 December 2010 - 21:31

Schoonmama:

Jee Mike , wat krijg jij een boel ervaringen om te verwerken . Zal niet altijd even makkelijk zijn maar je hebt er wat aan voor de rest van je leven !
    Ik krijg het idee dat je ook weer wat beter in je hum ben , gelukkig maar !
    Hier gaat alles zijn gangetje , Dewi is druk bezig om recepten voor Kerst uit te zoeken en gaat die voor ons en jou Familie maken . Dikke kus en hou je goed , we tellen de weken af .

• 08 December 2010 - 22:00

Pa En Ma:

he kanjer
    Wat heb je weer een leuk verslag gemaakt.
    We zijn blij dat het met je gezondheid weer wat beter gaat en dat je weer wat beter in je vel zit.
    Je beseft nu wel hoe belangrijk je gezondheid is.
    Goed dat jullie de mensen daar ook helpen als ze een wondje of zoiets hebben.
    En zelfs voor de klas gestaan ja dat valt niet mee he mike.
    Vraag eens aan Nel of ze geen Postbus nummer of zoiets heeft zodat we dingen naar je op kunnen sturen medicijnen of zo.
    Jullie beleven nog al wat zo.
    Nu lekker weer even een paar dagen relaxen.
    Je gaat de luxe van thuis wel waarderen mike.
    Goed om je stem weer even gehoord te hebben.
    dikke zoen xxxxx je familie

• 08 December 2010 - 23:40

Nick:

Hey brotha, jammer dat mn mobiel uitviel tijdens Skypen. Wat een verhaal weer man. Ik zit dat hier ff te bekijken in dit luxe leventje, op de bank, achter mn laptop, met mn zakkie chips en colaatje voor het grijpen. Maar nu jij het zo vertel zijn die luxe dingetjes hier idd niet vanzelfsprekend.
    Heb natuurlijk de smsjes tijdens pakjesavond binnen zien komen, en ben blij dat je toch weer een beetje je draai heb gevonden en dat je het naar je zin had in het binnenland.
    Haha, dat verhaal over die koeien is geniaal! :D Ik moest jou eigenlijk ook nog iets hilarisch vertellen, maar dat komt nog wel...
    Wat het weer betreft zou ik nu wel ff met je willen ruilen. Zie 'm zitten op die foto met zn slippertjes aan. Maarja jij zal waarschijnlijk af en toe wel hetzelfde hebben, omdat het daar zo warm is.
    In ieder geval rustig aan, spreek je later!

• 09 December 2010 - 17:37

Gilles:

Hee vriend!
    Interessante verhalen allemaal. Je bent daar echt goed bezig man!
    Geniet daar maar van de zon, want hier is het al 10 dagen rond het vriespunt. Op de vijfer ligt een ijslaag, maar het is niet dik genoeg om te schaatsen.
    Volgens mij leer je daar veel meer dan je in 4 jaar doet op een school.
    Wanneer je weer mijn buurman bent hoor ik al je verhalen graag aan met een biertje erbij.

Heel veel plezier nog!
    Groeten uit Egmond!

• 09 December 2010 - 18:34

Anja:

Hallo Mike,

Ik las dat je ouders een p/o box nummer wilden hebben, maar jullie kunnen gebruik maken van de box die Tineke jullie heeft gegeven. Dezelfde die je als adres voor de DUO gebruikt.

Wat een mooie ervaringen doen jullie op. Super gewoon!

Tot gauw,

Groetjes Anja

• 09 December 2010 - 20:49

Rob:

he mike goed om te lezen dat het weer beter met je gaat mooie verhalen schrijf je hoop dat je nog een mooie tijd hebt zorg goed voor jezelf boxie topper

• 09 December 2010 - 20:58

Nico, Anja En Bart:

He Mike,

prachtig hoe je je ervaringen weergeeft.
    Je bent een geboren schrijver.
    Het is onwijs leuk om wekelijks je verslag te lezen
    Goed om te horen dat je muggenbult zakt.
    Houd het maar goed in de gaten. en pas op voor de zon . Ze zit richting evenaar dus die is verradelijk
    groeten en hou je haaks

Bart, Nico en Anja

• 10 December 2010 - 11:18

Martin Stoop:

Zo Mike, dat hakt er wel even op in, die verhalen van je. Omdat je ze ook via de mail aan mij heb gestuurd, hangen ze hier aan het bord en zijn terug te vinden in de docentenkamer. Verder heb ik een stukje geschreven voor het digitale personeelsmagazine.

Prachtig verhaal over de veerboot. Ik had eerlijk gezegd eerder verwacht dat jij als een rode Mozes aan de waterkant zou gaan staan en die Gambiarivier tot een scheiding zou weten te bewegen. Een variant op het Rode Zee verhaal.

Ben trouwens wel blij dat het met die kringen beter is geworden en dat je er weinig last meer van heb. Blij dat dokter Nel het goed heeft gezien. Wel die malariapillen blijven slikken hé! Je ziet hoe belangrijk dat eventueel kan zijn. Je ziet dokter Stoop heeft ook nog een adviesje voor je. Hoe smaken die pillen trouwens, heb echt geen idee...

Ik zag al wat reacties van mensen die vroegen hoe ze iets naar je konden opsturen. Misschien wel handig om dat nog eens door tegeven. Je begrijpt dat niet iedereen zomaar die kant op kan vliegen om je te bezoeken en iets mee te nemen.

Moet toch een fantastische ervaring zijn geweest in het binnenland. Zoals bij Nik al aangegeven: het verschil tussen kust en binnenland is toch erg groot. Verder het verhaal van dat 2 persoonsbed. Een voordeel: maar goed dat ik niet naast je lag! En verpletterd gedreigd te worden als ik mij omdraai en een gratis orgelconcert! Zou best een wedstrijdje willen doen met Bato. Mag jij voor dirigent spelen.

We gaan langzaam richting Kerst. Kerst in de (sub)tropen. Heb dat zelf 2 keer meegemaakt. Een keer in Egypte en een keer in Jordanië. Je zult wel merken dat dit een bizarre ervaring is. En omdat ik zo verschrikkelijk veel van sneeuw en ijs houd (zie B. van der Vecht met wintersportproject in Oostenrijk, brrrr) wens ik je nu alvast een happy, white(?) Christmas. Ook al moet ik zelf van het weekend nog Sinterklaas vieren. Beetje een Niktik; net effe te laat, maar dat kan zo zijn charmes hebben. Alleen niet volgens Nik zijn moeder en mijn vrouw. En dat is een echte PROF zoals jij nu wel weet!!!!!!!

• 14 December 2010 - 00:29

Wouter:

Heeej Mikie!

Zag dat je van de week even een berichtje op msn had achtergelaten maar was er helaas niet.

Je vroeg iig hoe het met de voetbal staat, naja de meeste voetbal wedstrijden zijn vanwege het weer afgelast.

Zeker leuk om je verslagen te lezen, wat heb jij een hoop meegemaakt in 3 weken al.

Veel succes en plezier nog en we spreken elkaar snel weer als je weer thuis bent.

Groetjes, Wouter