week verslag2 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van mike peetoom - WaarBenJij.nu week verslag2 - Reisverslag uit Banjul, Gambia van mike peetoom - WaarBenJij.nu

week verslag2

Door: mikepeetoom

Blijf op de hoogte en volg mike

01 December 2010 | Gambia, Banjul

31/11/2010

Deze week hebben we weer veel meegemaakt en veel werk verricht op het schooltje in Sekuta (Serakunda).
Voordat we konden beginnen met metselen moesten we stenen maken.
Dat werd gedaan met cement en een mal waar het cement in werd gegoten.
Eerst moesten we een berg zand bij elkaar gooien en daar een zak cement bij doen dat werd allemaal door elkaar gemengd.
Als dit goed door elkaar gehusseld was moest er een kuil in het midden van de stapel komen en daar werd al het water in gegooid beetje bij beetje rustig aan.
Na een goed mengsel werd het cement in de mal geschept en goed aangestampt.
Daarna draai je de mal om en kwam er een perfecte steen uit het lijkt eigenlijk wel een beetje op koekjes bakken.
Deze stenen moesten drogen en hard worden dus konden we er maandag pas mee aan de slag.
Er kwamen ook een paar Nederlanders langs de school om te kijken naar de school en de kinderen want ze wilde een kind sponsoren.
Ze hadden ballonnen en lollies met fluitje meegenomen waar de leraren achteraf niet zo vrolijk van werden.
We gingen ook mee sporten met de kinderen.
Eerst een potje voetballen waar ik uiteraard een fenomenaal doelpunt maakte het werd helaas wel een gelijk spelletje.
Daarna gingen we hardlopen ik en nik werden uitgedaagd door 2 leraren van die school meester Ibraima en meester Jata.
Nik was 1e maar het scheelde niet veel of ik had die plek veroverd.
Ze vroegen ook of Nik en ik een liedje wilden zingen voor de kinderen we zongen eerst berenbodje, maar ze hadden liever een liedje met een dansje dus hadden we de plopdans gedaan van kabouter plop.
Heb ik voor me eigen veiligheid maar geen foto’s van gemaakt want ik kan me wel al indenken wat de reacties zullen zijn.
Nel heeft deze dag ook nog haar tand gebroken of dat was de dag ervoor kan het me niet zo goed meer herinneren terwijl ze een lolly at brak een van haar voortanden af, ze had liever dat ik dit niet in me verslag zou plaatsen maar ik kan het niet laten
Na een heerlijk relaxed weekendje in Bakou Guest house Jabos en het Senegambia hotel moesten we weer keihard aan het werk.
Aan de linker en rechterkant van de school zit een opslagruimte waar ze alle spullen bewaren die zijn bedoeld voor de school en de kinderen.
Helaas is hier een paar weekjes geleden ingebroken en hebben ze spullen meegenomen.
Ze konden via de we wc over de muur klimmen zo de opslagruimte in.
Hier moest dus wat aangedaan worden.
Op maandag hebben we dus eerst een gedeelte van de linker opslag leeg gehaald en ons werk materiaal geïnstalleerd.
We hebben de muur hoger gemaakt zodat de mensen van buiten af er niet meer in kunnen klimmen.
Nadat we een constructie van stoelen en tafels hadden gebouwd om op te staan en onze benodigdheden te zetten, kon het bouwen beginnen.
Ik heb wel al gemerkt dat de Gambiaanen het werk niet graag uithanden geven en het meeste dus ook zelf willen doen.
Nik en ik moesten helpen met opperen en sten sjouwen en water en cement.
Terwijl de aannemer Seku al het metsel werk deed.
Tussen het werk kregen we ook vaak een soort groene thee te drinken, ik was er eigenlijk niet zo fan van maar dronk het maar op het hoort allemaal bij de Gambia Experiance zoals ze hier zelf zo mooi zeggen.
Nadat we de muur gemetseld hadden moesten we hem nog glad strijken dat ging ook met hetzelfde cement.
Toen dit allemaal klaar was mochten we naar huis.
We werden naar Nel haar huis gebracht die daar samen met Boto en ze familie woont.
Hier kregen we een Afrikaans gerecht te eten het leek we een beetje spinazie me rijst was wel erg lekker.
Verder hadden we de rest van de dag vrij en zijn we weer vroeg te bed gegaan.
De volgende dag (dinsdag) zijn we verder gegaan met de andere kant van de school en daar hebben we precies hetzelfde gedaan.
Ook een mooie constructie van tafels gemaakt om op te werken en dan het muurtje verder afgemetseld.
Deze avond gingen we ook nog even uiteten met Frans en Sandra omdat het hun laatste avond was die zouden morgen weer naar huis gaan.
Waar ze tevens erg tegenop zien.



Ik had ook erg last van muggenbulten en bij eentje begonnen er allemaal kringen omheen te staan ik heb het maar even aan nel laten zien en die heeft me meteen een nummer van een dokter gegeven en een aantal medicijnen dus dat moet ik nog maar even goed in de gaten houden.
Verder heb ik af en toe ook wel last van heimwee vooral als ik even niks te doen heb bijvoorbeeld voor Nik is dat minder het geval want zijn vader en stiefmoeder zitten hier en zijn moeder komt binnenkort over daardoor ga ik me familie wel missen.
Maar ik hoop dat dat alleen de eerste paar weken zo is en dat ik er langzaam aan ga wennen.

Zondag zijn we van plan om naar het binnenland te gaan naar Sarakunda niet Serakunda maar Sarakunda.
En daar willen we dan voor 3 dagen blijven dus woensdag weer terug het schijnt daar nogal warm te zijn (kan het me haast niet voorstellen nog warmer) en dat je niet meer dan 3 dagen het uitkan houden daar.

Verder gaat het allemaal nog prima met ons alleen moet ik die muggenbult even in de gaten houden foto’s staan weer op me hyves bij foto’s week 2.
Ik heb ook afgesproken met Nik dat we elke woensdag op het internet gaan vanaf 8uur voor onze tijd dus 9 uur voor jullie.
dus mocht je skype hebben of msn en wil je wat dingen vragen of contact met me opnemen is dat het moment.

Verder wil ik nog even de groeten doen aan me ouders me broer me zusje en me familie ik hou van jullie.
En in het bijzonder aan me vriendin Ik hou van jou

En als er nog mensen zijn die behoefte hebben om te sponsoren kan dat natuurlijk altijd nog gewoon even contact opnemen met me ouders Aad en Bea Peetoom of telefoon nummer 072-5064353



  • 01 December 2010 - 21:17

    Nico, Anja En Bart:

    Hoi Mike,
    je hebt weer een prachtig verslag gemaakt.
    Jongen wat zal jij allround worden.
    Pas wel op met die muggen hoor.
    Hou het maar goed in de gaten.
    Dat je heimwee hebt is logisch, maar dat wordt wel minder.
    Wij vinden het ontzettend leuk dat we zo goed van je doen en laten op de hoogte worden gehouden.
    Maar Mike take care. Pas op je zelf

  • 02 December 2010 - 21:03

    Mirjam:

    he lieve neef
    nou we missen jouw ook hoor.
    maar denk maar aan het liedje van nick en simon als je s"avond kijkt naar een ster bedenk dan dat dewi en alle andere mensen die je mist( natuurlijk je lieve tante) ook naar die zelfde ster kijken.zo ver weg maar toch heel dicht bij.
    dag lekker ding tot later weer.xxx

  • 03 December 2010 - 11:17

    Irene:

    heeej mikee xD
    vet gaaf allemaal wou dat ik er zat :P ook gezien het feit t hier best koud is met alle sneeuw :O maar goed voor de rest gaat het hier goed hoor, heerlijk bezug met de studie lekker leren en tuurlijk druk aan het bedenken wat voor mooi spandoek er gemaakt gaat worden als je terug komt:P heeel veeel plezier nog geniet ervan :)
    Irene

  • 03 December 2010 - 15:22

    Martin Stoop:

    Hi Mike, je verslag via de mail en via deze site ontvangen. Ook Nik houdt dat nu goed bij en daar ben ik erg blij mee natuurlijk. Fantastisch wat je meemaakt en eerlijk is eerlijk, ik ben natuurlijk wel een beetje trots op jullie. Bazuin dat hier op school ook volop rond.

    Dat je die hardloopwedstrijd heb verloren van Nik lijkt me logisch. Zeevogels kunnen beter vliegen. Laat dat rennen nu maar over aan die Enkuizer struisvogel.

    Begrijp verder dat je zondag het binnenland intrekt. Volgens mij word je na Livingstone daar de eerste blanke met een kleur haar waar ze maar moeilijk van af kunnen blijven. Daar moet je vriendin zich wel degelijk echt zorgen om gaan maken...
    Verder is deze "amateur" (nogmaals, mijn vrouw heeft daar een geheel andere mening over, maar goed) net naar Italië geweest met een groep studenten. Ik vond het daar koud (9 C), maar bij terugkomst gisteren wist ik gelijk weer wat echte kou was. Man, het ziet hier wit van de sneeuw en het is koud...brrr.

    Daar heb jij geloof ik geen last van. Een voordeel van die kou: geen vliegen of muggen. Houd je die kringen wel goed in de gaten? Niet op zijn beloop laten hé?

    Verder begrijp ik dat je een aantal mensen en zaken begint te missen. Voor het geval dat je het nog niet wist: dat is doodnormaal en een goed teken. Wat alledaags lijkt, is niet normaal. Ben blij dat je daar eerlijk voor uit komt. En om zelf eerlijk te zijn: ik houd ook een klein beetje van jou. Of je daar nu op zit te wachten, dochttt het nietttt.

    Hou je haaks en laat weer snel wat van je horen.


  • 03 December 2010 - 17:50

    Nel Bus:

    Hey Mike,
    En hoe is het nou met je plekkie op je voet???
    Had dokter Nel toch even goed gedaan he.
    Groetjes van Nel Bus.

  • 03 December 2010 - 18:42

    Nick:

    Mike, echt chill dat we elkaar ff elke week kunnen spreken over Skype! Vorige woensdag was een btje kort, maar wel ff gezellig. Ik moet iedere woensdag drummen eigenlijk, dus kan er niet altijd bij zijn helaas. Hoor de verhalen wel van pa en ma.

    Hoe is het met de auto nu? Nog geen brokken gemaakt? Ik denk dat het hier op dit moment bijna net zo gevaarlijk is om te cruisen als daar. De wegen zijn hier super glad, ben al vaak genoeg weg gegleden met ons otootje, maar hij leeft nog. En hoe zit het met je muggenbulten? Hoop dat het al wat minder wordt.

    Dit weekend vieren we sinterklaas met de families. Ik zal wel ff extra goed opletten of die dude nog wat voor jou heb meegenomen ;-).

    Rustig aan daar in het binnenland, en have fun! Spreek je snel!

    Groetjes je broer, en natuurlijk de rest van de fam.

    p.s. foto's zagen er goed uit!


  • 03 December 2010 - 18:52

    Marja, Jan En Kids:

    Ha die Mike.
    Leuk al die berichtjes op het internet. We hebben het allemaal gelezen en ook natuurlijk de foto's bekeken. Je krijgt al een lekker kleurtje. Morgen vieren wij hier sinterklaas. We zullen je missen. Zorg dat je niet word opgevreten door de muggen (of iets groters). Wij gaan hier straks weer sneeuwballen gooien wat er is weer 5 centimeter verwacht. Groetjes en hou je taai. Maak er een mooie ervaring van. Jan Marja Merel en Renske

  • 04 December 2010 - 10:33

    Bert Van Der Vecht:

    Hoi Mike,

    Het gaat dus goed met jullie. Gisteren sprak ik de moeder van Nik in de Deen en van haar heb ik het nodige gehoord. Dus ik was al op de hoogte. Na ik begrijp is het bij jullie nogal warm, nou hier niet. Op het moment dat ik dit schrijf sneeuwt het als een gek. Echt lekker weer voor Martin Stoop hij is helemaal maf van sneeuw (dus niet).
    Voor wat betreft de bouwwerkzaamheden, laat gewoon zien wat jullie waard zijn. Dat hebben jullie afgelopen jaar op school toch wel bewezen.
    Nou Mike veel plezier en doe vooral de groeten aan Nik.

    Bert

  • 06 December 2010 - 17:53

    Rowan:

    brooertje,
    mooi verslagje heb je weer gemaakt!
    leuk ook dat je even een smsje stuurde
    we zijn weer flink verwend met sinterklaas.
    let je goed op die muggenbulten!
    je zit nu toch in het binnenland?
    succes he en niet nog erger verbranden he
    ik spreek je op skype!
    dikke kus xxxx

  • 06 December 2010 - 18:13

    Moeder/vader:

    lieve Mike

    Je hebt weer een uitgebreid verslag gemaakt man keurig.
    Ook in het contact stond een hartstikke leuk vervolg op je verhaal.
    Als het niks word met die opleiding sport recreatie en toerisme kan je wel schrijver of journalist worden.
    Blijf je een beetje uit de buurt van dat vliegende ongedierte.
    We sturen je nog wat shirt's en sokken toe via nick z'n moeder.
    Er zit ook nog wat zonnebrandolie in en deet. Hou ons op de hoogte over je gezondheid desnoods even bellen.
    We zijn hartstikke trots op je kerel .
    Groeten uit de Rimboe
    Pa en Ma

  • 08 December 2010 - 20:29

    Mirjam:

    he neef
    nou nou je word nog beroemder in egmond en omstreken.er stond weer een stukkie van je in het contackie.leuk hoor
    maar hoe is het? hier gaat alles goed huib loopt weer met een rood oog rond .hij knalde met zijn kop ergens tegen aan.van wie zal hij dat toch hebben hahahaha.
    nou dikke kus en tot later xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

eerste reis

stage/vrijwillegers werk in gambia met stichting June

Recente Reisverslagen:

29 Januari 2011

10e weekverslag

19 Januari 2011

9e weekverslag

12 Januari 2011

8e weekverslag

05 Januari 2011

7e week verslag

29 December 2010

6e reisverslag
mike

ikkah :D

Actief sinds 20 Okt. 2010
Verslag gelezen: 101
Totaal aantal bezoekers 9204

Voorgaande reizen:

17 November 2010 - 26 Januari 2011

eerste reis

Landen bezocht: